Här kommer jag att lägga bilder och reportage hur det har gått på fiske guide turerna under 2018

Sommar guidning

Nu lördagen den 14/7 så körde jag en guidning efter gädda i sommarvärmen. Vi utgick från Öregrund vid 17 tiden . Solen sken rött bra på himlen och temperaturen i liften var +30 grader och vattnet log på ca +20 grader .

Med mig i båten hade jag Magnus som hade fiskat lite och Fia som var nybörjare på det här med fiske.Så jag bestämde mig rätt fort att hon skulle få sin första spö fångade gädda någonsin.

Vi började i en liten vik om förhoppningar att det skulle finas lite betesfisk och gäddan skulle stå där .Magnus lyckades fånga en liten stackare där och det var det ända som hugg – Så jag bestämde mig att åka vidare mot nya ställen . På vägen till det tilltänkta stället så stannade vi på ett par ställen och hade kontakt med några stycken utan att fånga dem.

Så vi for mot nya ställen och åkte in in en grund fjärd. Nu hade solen börjat att gå ner och betesfisken började att röra på sig. Det var ej bara betes fisken som var villiga att röra på sig utan också det vi var ute efter gädda.

Vi satt på en Storm seeker shan och det vart dagen melodi efter gädda. Vi lyckades att peta upp ett antal fina gäddor. Fia fångade dagen största gädda och vart väldigt glad över det . Vi fiskade på till dess att solen gick ner

Ett stort tack till Magnus och Fia för en trevlig kväll på sjön

Guidning 15/9-19

Denna gång så hade jag med mig Johan och Elias från uppsala och fiskade efter gädda Roslagen .

Morgon vädret var inte det bästa med regn och blåst men eftersom så sprack det upp till bra väder med solsken.

Fisket var bra vi hade kontakt med gädda på alla ställen som vi stannade på . Em del fick vi upp och en del tappade vi,Huggen var stenhårda och fisken var i bra kondition och nu märker man att de är på väg att äta upp sin inför vintern.

Johan fick första gäddan på turen men Elias som var yngst fick den största för dagen

En mycket trevlig dag på sjön och ett stort tack till Johan & Elias

Guidning 14/10 -2019

Trots att det var mitt i hösten så var det  verkligen sommar väder i luften 17 grader och solsken  vatten temperaturen låg runt 10 plus grader.

Med mig på denna guidning hade jag med mig Anders och Stefan .Grabbarnas målsättning med denna dag var mycket att det skulle bara komma ut på sjön . men visst ville de få lite gädda också.

På förmiddagen så körde vi på rätt bra i grunda vikar där det fanns växtlighet under ytan och det gav lite resultat i gädda , inga större men trots allt fiska.Så höll vi på med det hela förmiddagen.

Efter lunch så gick vi på lite djupare vatten utan någon resultat tyvärr.

Färgen som gnällde i dag var bruna/mörka beten

Tack Anders & Stefan för en trevlig dagg ute på de blå

Guidning Roslagen 18/5-2019

Dagen för är hade jag Rasmus och Emil med mig i båten som kom från Örebro

Vi utgick från herräng vid 8 tiden och åkte snabbt till ett bra ställen som har gett lite bättre fisk nu under våren för min del . Väl snabbt på plats så får Rasmus kontakt med en trevlig gädda men den den vill ej följa med till båten för att fotas mm  Även Emil har kontakt med också på plats . Vi nötet på och utan resultat . Vi åker vidare till några andra ställen och Emil lyckas dra upp en gärd och nu tror vi att det kommer att lossna men det är den enfä fisken innan lunch ,

Efter lunch så bestämmer vi oss att så om fisken står vid grynnorna och mycket riktigt så får vi en 80 + direkt och och vi kör vidare . Men tyvärr så är fisket trögt  . Vi lyssnar av med andra fiskare och de verkar inte ha fått så mycket de hel .

Vi fiskar fram till 16-tiden och håller en humöret uppe tröst att det är svår fiskat

Stort  tack til grabbaran för en trevlig dag på sjön

Guidning Mälaren 19/5 2019

Nu var det dags för att köra en lite snabb kvälls guidning i Mälaren , Vi utgick från Skarholmen i Uppsala.

Vädret var utmärkt för lite gädda och vatten tempraturen  var också bra för gädda så förutsättningarna var goda för gädda.

Väl vid första stoppet så fick vi en riktigt fin gädda och även där så tappade vi några mindre gäddor .Vi nått på vid samma vik och och Daniel satte på ett skeddrag av den klassiska finska Professor märket .

Mycket snabbt så fick han hugg men fisken ville ej komma upp .Men han kastar vidare och en får tt kanon hugg och vi tror att det är en gris ( gädda) .Men när den kommer till ytan så ser vi att det är en stor asp som han har har på kroken , Efter en trevlig fight så lyckas vi håva den . aspen vägde 3,8 kg och vi hanterade en varsamt och släppte tillbaka den så som bör göra

Det var Daniels första fångade asp och min  andra asp som jag var med och få under min fiske karriär

Efter det så lyckades vi få flera små gäddor och en mycket trevlig kväll på sjön igen

Guidning 23/6 2019 Roslagen

Denna guidning hade jag med innebandyprofilen Mats Ågren som just hade köpt sig en sommar stuga vid Grisslehamn och ville lära känna vattnen i området.

Jag plockade upp Mats vid 9 tiden på morgonen och förväntningarna var stora idag.

Vi styrde båten mot Hallstavik kanalen och vi började fiska vid ett ställen som man hade fått stor gädda tidigare på våren . Väl på platsen så hade vi några minde på utan att få dem till båten men vi kämpade på ett tag . Vi bestämde oss att åka vidare och till ett nytt ställe som hade mycket betesfisk men tyvärr utan resultat denna gång .

Mats kämpade på hela förmiddagen med bara pet av gäddorna .Så vi beslut oss att ta en lunch vid en klippa .Medans jag laga mat så kastade han från land och hade ett par fina hugg som han tappade tyvärr.

Till lunch serverades det bratwurst med surdegskorvbröd,räksallad,syrad lök och rostad lök

Efter att vi hade ätit lunch så fiskade vi på igen , Vi började att prata om skeddrag och vi satte på ett sådant drag och ganska snabbt så fick Mats på ett bättre fisk som satt på ordentligt nu , Jag fick ta fram håven och håvade upp fisken . Denna gädda mätte vi ej men skulle gissa att den låg runt 90 cm

Vi körde vidare under dagen och tog ett par  mindre gäddor.

Bil tacka Mats för en mycket trevlig dag ute på sjön

Mälaren 11/7-2019

Nu så var det dags för en 2 båtar guidning med  Mellanborg Bygg Ab och till min hjälp hade jag Stefan från fiskeevent.se. Vi utgick denna gång från Bålsta i Mälaren och vädret var ganska så blåsigt denna gång men bra gäddfiske väder .

Efter en liten genomgång i båten om utrustning så kom vi vänligen i väg , Vi körde en ca 15 minuter till vårt första stopp som var en vik med mycket växtligheter . Efter ett pasta snabba kast så tappade vi en fisk och vi kände att vi var på rätt plats då . Vi nötte på och fick resultat ev en gädda .

Vi körde av hela viken och hade några kontakter och utan att få upp dem tyvärr så vi bestämde oss att byta plats då.

Vi dem nya platserna så vi kontakt med gädda utan att få dem att fastna på kroken .Grabbarna fiskade på i båten tills vi bestämde oss att ta en lunch rast .Lunchen bestod denna gång av 68 gradig bakad fläskytterfile med coleslow, 90 graders gravad tomat ,och rostad örtpotatis

Efter att ha ätit lunch så var det dag för fiske igen med ny energi .Nu hade vinden ökat på och fisket vart mycket svårare nu , Vi fick fiska av lite grund platåer som hade lite lä sida av lite öar .

Grabbarna i min båt hade verkligen pannben och körde på som om de inte hade gjort något annat än fiskat i  sitt hela liv och de gav resultat med lite fisk och en del tappade också

Bra kämpat av alla i min båt och ett stort tack till Mellanborg bygg AB

Ett extra stort tack till Stefan på fiskeevent.se